söndag 17 maj 2015

Epokindelning - reflektioner.

Epokindelningen.

Finns det problem med vår epokindelning? Vilka är problemen? Varför är det viktigt att vara kritisk mot epokindelningar?

Problem är något som alltid hunsat människan. Vår art har dessvärre krånglat sig ur många av dem och allt har löst sig, kanske inte direkt men sin inom tid. Men vart brister den mänskliga tron på sig själv? Vår historia i vår tidräkning har ständigt präglats av kant och gupp såsom krig, maktspel och lögnare, så vart kan vi idag finna den korrekta sanningen om vad som egentligen hände för flera tusen år sedan? Detta är ett av dem stora problem för de som någonsin i tiden ägnat sin tid att studera historia och dess innebörd, så vad kan vi egentligen fastställa men konkreta teorier om vad för beslut som gjordes av dem män som styrde vår värld innan skriftspråket fanns i människans liv?

Det kan vi helt enkelt inte göra.

För vad vet vi egentligen, hur mycket det än antecknas och dokumenteras kan vi aldrig förstå den hela ”helheten” som egentligen fanns. 
Jag skulle kunna dra en parallell som dem flesta känner till - du har läst en helt utomordentligt bra bok och får reda på att den ska släppas som en film version. Efter du sett filmen så inser du hur lite av bokens handling som ressigören fick med på två timmar, helheten som fanns i boken är nu borta och endast ett fåtal av dem avgörande händelserna finns med.



Samtidigt som vi idag kanske lever under brutala lögner som vi aldrig kommer kunna bevisa motsatsen på kan vi även inte bara läsa vår historia, med vår historia menar jag då den västerländska historien där Europa ligger i fokus utan även alla andra landområdens såsom Indianernas innan Columbus, australierns historia som kom med resande över haven, den asiatiska historien och kanske den viktigaste historia källan – Afrikas historia.

Helheten blir väldigt annorlunda emot den som vi får om vi läser en bok om riddare under medeltiden, för en bok i Afrika som utspelat sig under samma tidsperiod har förmodligen ingen som helst anknytning till vår uppfattning om medeltiden.
Att vara skeptisk är något som ligger i människans natur, vissa är mer och andra är mindre och förmodligen så har det alltid vara så.


En stor fråga jag själv skulle vilja få besvarad är hur pass stort maktinnehavarna i den gångna historien haft, för precis som idag är allt från en artikel i en tidning till bibeln omskrivna till att verka ”mer” än de egentligen är/var. För vad vet vi, precis som i ett grupparbete i skolan kan det mycket väl vara en person som briljerar och tar fram massa bra material men en annan under presentationen tar åt sig äran, varför skulle inte detta ha hänt under vår historia?

Som en anknytning till det förstnämnda i detta inlägg så kommer vi alltid tillbaka till problemen, vissa gick som sagt att lösa som ni vet, men är detta ett av dem? Eller kommer vi kunna lösa detta problem med myter i historien en dag och få ta del av sanningen, eller kommer den i sådana fall mörkas av våra nuvarande makthavande?

Frågor som tillsvidare förblir obesvarade tills motsatsen är lyst skulle jag säga som är mycket skeptisk till vissa händelser i vår historia.



Min egna epokindelning av mitt liv hittills.

Om jag nu då ska dela upp mitt liv i olika epoker så blir det genast mycket svårare.
Jag kommer nu göra detta genom 3 punkter med information och varför det är/var så.

·         Befruktningen. Det är mitt livs första epok och förmodligen alla andra levande varelser likaså.

·         Då tiden. Den tid som jag förmodligen upplevde som roligast hittills. Aldrig några bekymmer och inte några som helst krav. Tiden jag kommer ihåg av denna period skulle jag se som en ljus tid, som Antiken ses som i vår historia.

·         Närmare nutid. Den tid som vart den absolut mörkaste och dystraste tiden. Min far vart väldigt sjuk och slutade som det gjorde, skolan gick trögt och likaså med vänner och bekanta. Allra sämst var det förmodligen då motivationen att ta tag i saker försvann. ¨
           
           En period som jag kan relatera till synen på medeltiden.

·         Nutid. En tid där jag ryckte upp mig och tog tag i saker och ting. Skolresultaten gick framåt, nästan till den nivån jag ville, jag hittade tillbaka till gamla kompisar och skaffade även många fler, jobben dök upp som syrener på våren och allt har rullat på som om inget kan gå snett.

Nutiden är den tid som jag kan förknippa med romarrikets tid, allt som byggs upp och blir framgångsrikt kommer tillslut att falla, men som ni vet om ni läst tidigare inlägg så tog det väldigt lång tid innan fallet kom, hoppas på detsamma!

Vilken epok lever vi i? Vad kommer framtidens människor att kalla vår tidsepok?

Idag lever vi i en sargad tid, mycket nytt och bra och mycket av motsatsen.
Jag kan bara tänka mig att framtida generationer kommer vara vansinniga på 2000 talets människor. Allt skit rent ut av sagt som vi orsakar och som förmodligen kommer få helt absurda bieffekter för framtiden.
Dem dåliga sakerna överväger ur mitt och förmodligen många andras perspektiv dem bra sakerna vi har åstadkommit sedan år 2000 e.KR, men absolut har vi gjort bra saker för att inte nämna sjukvården.
Men om vi då skulle namnge åren mellan 1900 till nu så skulle jag kalla den αποκάλυψη (Apokalyps).
Tiden för uppenbarelse, att det vi håller på med inte fungerar alls helt enkelt men ack så sant.
Ett passande namn för en epok där vi blir mer och mer medvetna, dels av hur jordens utveckling ser ut och även vår informationsinhämtning.

APOKALYPSTiden för uppenbarelse.


1 kommentar:

  1. vet inte varför teckensnitet blir olika när jag fått in och ändrat.. hmm skit teknik

    SvaraRadera